Forum Forum Chrześcijańskie Strona Główna Forum Chrześcijańskie
Aby wszyscy stanowili jedno Jn 17,21
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Temat: Jan Paweł II w Hiroszimie (1981)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Chrześcijańskie Strona Główna -> Ogólny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_
Gość






PostWysłany: Śro 11:55, 08 Mar 2017    Temat postu: Temat: Jan Paweł II w Hiroszimie (1981)

Temat: Jan Paweł II w Hiroszimie (1981)


W 1981 roku w ramach podróży apostolskiej Jana Pawła II na Daleki Wschód, Papież odwiedził Japonię. 25 lutego przybył do Hiroszimy, gdzie wygłosił przemówienie przy Pomniku Pokoju.

Pełną treść przemówienia, obok innych ważnych komentarzy i zdjęć przezentuje książka "Jan Paweł II na Filipinach i w Japonii" wydana przez Intytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1986

Przemówienie przy Pomniku Pokoju liczy kilka stron. Nie znalazłem go w sieci, więc będę je stopniowo przepisywać. Korekty będą po zakończeniu pisania.

W książce przemówienie zaczyna się od strony nr 207. Zostało podzielone na ponumerowane części.

(numer części, numer zdania)

0.0 (tytuł) PRZEMÓWIENIE PRZY POMNIKU POKOJU W HIROSZIMIE
0.1 (podtytuł) Pamięć o przeszłości oznacza zaangażowanie w przyszłość
0.2 (akapit) Wojna jest dziełem człowieka.
0.3 Wojna to niszczenie ludzkiego życia.
0.4 Wojna to śmierć.
0.5 (akapit) Prawdy te nigdzie nie narzucają się z większą siłą aniżeli w tym mieście, w Hiroszimie, w pobliżu Pomnika Pokoju.

(c.d.n.)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_
Gość






PostWysłany: Śro 14:00, 08 Mar 2017    Temat postu:

0.6 Dwa miasta, których nazwy pozostaną na zawsze z sobą złączone, dwa miasta japońskie: Hiroszima i Nagasaki - to jedyne miasta na świecie, które spotkało to nieszczęście, że stały się symbolem tego, do czego zdolny jest człowiek w dziedzinie totalnego zniszczenia.
0.7 Nazwy te pozostaną na zawsze nazwami miast, których przeznaczeniem jest ostrzegać przyszłe pokolenia, że wojna jest w stanie zniszczyć ludzki trud budowania świata pokoju.

1.1 Panie Burmistrzu, (przejście do następnego wiersza, nowy akapit) Drodzy Przyjaciele tu obecni, i wy wszyscy, kótrzy słuchacie mnie teraz, i wy, do których dotrą moje słowa.
1.2 (Nowy akapit) Z głębokim wzruszeniem przybywam dzisiaj jako pielgrzym pokoju. Pragnąłem znaleźć się tu, pod Pomnikiem Pokoju w Hiroszimie, gdyż mam głębokie osobiste przekonanie, że pamięć o przeszłości oznacza zaangażowanie w przyszłość.
1.3.(Nowy akapit) Wspólnie zdajemy sobie z tego sprawę, iż jednym ze smutnych dokonań ludzkości jest to, że na całej ziemi nazwy wielu - zbyt wielu - miejsc pamięta się głównie z powodu okrucieństw i cierpień wojennych, których są świadectwem: pomniki wojenne, które głosząc zwycięstwo jednych, przypominają również cierpienia i śmierć niezliczonych istot ludzkich; cmentarze, na których spoczywają ci, co oddali życie w służbie ojczyzny lub słusznej sprawy, i cmentarze, na kótrych spoczywają niewinne ofiary cywilne wojennej furii zniszczenia; pozostałości obozów koncentracyjnych i obozów śmierci, w którcyh pogarda dla człowieka i jego nienaruszalnych praw osiągnęła najbardziej nikczemny i okrutny wyraz; pola bitew, gdzie przyroda zagoiła miłosiernie razy ziemi, nie mogąc jednak wymazać nienawiści i wrogości z ludzkich dziejów.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_
Gość






PostWysłany: Śro 14:26, 08 Mar 2017    Temat postu:

1.4 Hiroszima i Nagasaki wyróżniają się spośród wszystkich innych miejsc i pomników jako pierwsze miasta - ofiary wojny nuklearnej.
1.5 (Nowy akapit) Chylę głowy wspominając tysiące mężczyzn, kobiet i dzieci, które straciły życie w jednym strasznym momencie, a także tych, którzy przez długie lata nosili w swoich ciałach zarodki śmierci, nieubłaganie rozwijające proces zniszczenia.
1.6 Ostateczny bilans ludzkiego cierpienia, które tu miało swoje źródło, nie został jeszcze w pełni ustalony.
1.7 Nie obliczono pełnej ceny, którą zapłaci ludzkość, zwłaszcza biorąc pod uwagę wpływ wojny nuklearnej, teraz i w przyszłości, za nasze pojęcia, postawy i cywilizację.

2.1 Pamięć o przeszłości oznacza zaangażowanie w przyszłość.
2.2 Muszę wyrazić uznanie i aprobatę dla mądrej decyzji władz tego miasta, ażeby pomnik przypominający pierwsze bombardowanie nuklearne był równiez pomnikiem pokoju.
2.3 W ten sposób Hiroszima wraz z całą ludnością Japonii dobitnie wyraziła swą nadzieję, że nadejdzie świat pokoju, oraz przekonanie, że człowiek, który toczy wojny również potrafi skutecznie budować pokój.
2.4 To miasto i to wydarzenie, o którym jego imię przypomina, dały początek nowej światowej świadomości sprzeciwiającej się wojnie i nowej zdeterminowanej działalności na rzecz pokoju.
2.5 (Nowy akapit) Niektórzy ludzie, a wśród nich i ci, którzy żyli w czasach wydarzeń, które dziś wspominamy, woleliby może nie myśleć o okrucieństwie wojny nuklearnej i jej straszliwych konsekwencjach.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_
Gość






PostWysłany: Śro 14:42, 08 Mar 2017    Temat postu:

2.6 Wśród ludzi, którzy nigdy osobiście nie zaznali realiów zbrojnego konfliktu między narodami, są tacy, którzy woleliby w ogóle nie brać pod uwagę możliwości wojny nuklearnej.
2.7 Inni jeszcze chcieliby może traktować potencjał nuklearny jako niezastąpiony środek do utrzymania równowagi sił poprzez równowagę strachu.
2.8 Lecz nie istnieje żadne usprawiedliwienie dla omijania kwestii odpowiedzialności każdego narodu i każdej jednostki wobec możliwości wojen oraz zagrożenia nuklearnego.

3.1 Pamięć o przeszłości oznacza zaangażowanie w przyszłość.
3.2 Chciałem przypomnieć najpierw dzień 6 sierpnia 1945 r., ażeby lepiej pojąć wyzwanie dnia dzisiejszego.
3.3 Od tamtego pamiętnego dnia zapasy broni nuklearnej znacznie wzrosły i mają o wiele większą siłę zniszczenia.
3.4 Stale wytwarza się broń nuklearną, wypróbowuje ją i udoskonala.
3.5 Nie są możliwe do przewidzenia całkowite skutki wojny nuklearnej na szeroką skalę, lecz nawet, gdyby została użyta mała cząstka broni, która jest do dyspozycji, to nasuwa się pytanie, czy nie należałoby dopuścić, jako realnej możliwości, ewentualności nieuniknionej eskalacji i całkowitego zniszczenia rodzaju ludzkiego.
3.6 Pragnę tu powtórzyć to, co powiedziałem na Zgromadzeniu Ogólnym Organizacji Narodów Zjednoczonych:
3.7 "Ciągłe przygotowanie do wojny, czego dowodem jest ustawicznie wzrastająca w różnych krajach produkcja broni coraz to straszliwszej i bardziej udoskonalonej, świadczy o gotowości do wojny, a gotowość oznacza możliwość jej wywołania.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_
Gość






PostWysłany: Śro 14:52, 08 Mar 2017    Temat postu:

3.8 Oznacza również niebezpieczeństwo tego, że w jakimś momencie, w jakiejś części globu, w jakiś sposób ktoś może uruchomić straszny mechanizm powszechnego zniszczenia" (n.10)

4.1 Pamięć o przeszłości oznacza zaangażowanie w przyszłość.
4.2 Pamiętać o Hiroszimie to znaczy odrzucić wojnę nuklearną.
4.3 Pamiętać o Hiroszimie znaczy angażować się na rzecz pokoju.
4.4 Pamiętać o tym, co ludność tego miasta przecierpiała, znaczy odnowić naszą wiarę w człowieka, w jego zdolność czynienia dobrze, w jego wolność wyboru spraw słusznych, w jego wolę przekształcania klęski w nowe dążenia.
4.5 W obliczu nieszczęścia wywołanego przez samych ludzi, jakim jest każda wojna, musimy stale i ciągle na nowo przekonywać, że wojna nie jest czymś nieuniknionym ani koniecznym.
4.6 Samozniszczenie nie jest przeznaczeniem ludzkości.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_
Gość






PostWysłany: Śro 16:35, 08 Mar 2017    Temat postu:

4.7 Konflikty ideologii, dążeń i potrzeb mogą i muszą być rozwiązywane i usuwane innymi metodami niż wojna i przemoc.
4.8 Ludzkość ma obowiązek wobec samej siebie regulowania rozbieżności i konfliktów metodami pokojowymi.
4.9 Widmo problemów, które stają przed narodami w różnych fazach ich rozwoju kulturalnego, społecznego, ekonomicznego i politycznego, przyczynia się do powstawania napięć i konfliktów międzynarodowych.
4.10 Dla ludzkościjest sprawą zasadniczej wagi, ażeby te problemy były rozwiązywane zgodnie z etycznymi zasadami równości i sprawiedliwosci, którym służą umowy i instytucje międzynarodowe.
4.11 Wspólnota narodów powina też ustanowić system prawny, który by regulował stosunki międzynarodowe i utrzymywał pokój tak, jak normy prawne zabezpieczają ład w państwach.

5.1 Ci, którym leży na sercu dobro ludzkiego życia, winni wywierać wpływ na rządy i na osoby, które podejmują decyzje w dziedzinie gospodarczej i społecznej, aby ich działalność była zgodna z wymogami pokoju, a nie powodowana ograniczonymi interesami prywatnymi.
5.2 Pokój musi być zawsze naszym celem: pokój, do którego należy dążyć, broniąc go we wszystkich okolicznościach.
5.3 Niech nigdy nie powtórzy się przeszłość - przeszłość przemocy i zniszczenia.
5.4 Wejdźmy na stromą i trudną drogę pokoju: jedyną drogę, która odpowiada godności osoby ludzkiej; jedyną drogę, która prowadzi do pradziwej realizacji połowania człowieka; jednyną drogę ku przyszłości, w której równość, sprawiedliwosć i solidarność będą rzeczywistością, a nie jakimś odległym marzeniem.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_
Gość






PostWysłany: Śro 16:51, 08 Mar 2017    Temat postu:

6.1 I oto w tym miejscu, gdzie przed 35 laty życie tylu ludzi uleciało w jednym błysku ognia, pragnę zaapelować do całego świata w imię życia, w imię ludzkości i w imię przyszłości.

7.1 Głowom Państw i Rządów, tym, którzy dzierżą władzę polityczną i ekonomiczną, mówię: dążmy do pokoju poprzez sprawiedliwość, podejmijnmy, teraz, solenną decyzję, że wojny nie będzie się już nigdy tolerować ani widzieć w niej metody rozwiązywania sporów; przyrzeczmy naszym braciom, ludziom, że będziemy niestrudzenie pracować nad rozbrojeniem i zakazem wszystkich broni nuklearnych; zamiast przemocy i nienawiści nieśmy ufność i życzliwość.
7.2 (Nowy akapit) Do każdego meżczyzny, do każdej kobiety, w tym kraju i na całym świecie, mówię: weźmy odpowiedzialność za siebie nawzajem i za naszą przyszłość, nie zważając na granice i różnice społeczne; uczmy się sami i uczmy innych kroczyć drogami pokoju; niech ludzkość nigdy już nie będzie ofiarą walki pomiędzy konkurującymi systemami; nigdy więcej wojny.

8.1 Do młodych ludzi całego świata mówięc: stwórzmy razem nową przyszłość braterstwa i solidarności; wyciągnijmy dłoń do naszych braci i sióstr w potrzebie, nakarmijmy głodnych, dajmy schronienie bezdomnym, uwolnijmy ciemiężonych, nieśmy sprawiedliwość tam, gdzie słychać szczęk broni.
8.2 (Nowy akapit) Wasze młode serca szczególnie są skłonne do dobroci i miłości: oddajcie je w służbę waszym ludzkim braciom.
8.3 Wszystkim powtarzam słowa Proroka: "Wtedy swe miecze przekują na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej zaprawiać do wojny.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_
Gość






PostWysłany: Śro 19:28, 08 Mar 2017    Temat postu:

poprawka: 8.3 Wszystkim powtarzam słowa Proroka: "Wtedy swe miecze przekują na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej zaprawiać do wojny" (Iz 2,4).
8.4 Do tych, co wierzą w Boga, mówię: bądźmy mocni Jego mocą, która nieskończenie przerasta naszą własną; bądźmy zjednoczeni, wiedząc, że On nas nawołuje do jednosci; badźmy świadomi, że miłość i wspólnota nie są tylko odległymi ideami, lecz że są drogą do trwałego pokoju - pokoju Bożego.

9.1 A do Stwórcy świata i człowieka, prawdy i piękna, modlę się:
9.2 (Nowy akapit) Usłysz mój głos, gdyż jest to głos ofiar wszystkich wojen i wszelkiej przemocy między jednostkami i między narodami;
9.3 Usłysz mój głos, gdyż jest to głos wszystkich dzieci, które cierpią i zawsze będą cierpiały wówczas, gdy ludzie będą się uciekać do broni i wojen;
9.4 Usłysz mój głos, gdy błagam Ciebie, abyś wpoił w serca wszystkich ludzi mądrość pokoju, moc sprawiedliwości i radość wspólnoty;
9.5 Usłysz mój głos, gdyż przemawiam w imieniu rzesz, które w każdym kraju i w każdym okresie historii, nie chcą wojny i gotowe są iść drogą pokoju;
9.6 Usłysz mój głos, daj nam zdolność i siłę, abyśmy zawsze mogli odpowiadać na nienawiść - miłością, na niesprawiedliwosć - całkowitym poświęceniem sie dla sprawiedliwości, na niedostatek - dawaniem od siebie, na wojnę - pokojem.
9.7 Boże, usłysz mój głos i obdarz świat Twoim pokojem wiekuistym.

[Koniec przemówienia]

Do tekstu dołączony przypis:

"Przemówienie wygłoszone po japońsku, angielsku, francusku, hiszpańsku, portugalsku, polsku, chińsku, niemiecku, rosyjsku. OR 26. II 1981. Przekład ORP 1981 nr.6"
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Chrześcijańskie Strona Główna -> Ogólny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin